Vizsgaanyag
Elmélet
1. A karate meghatározása.
Okinawából és Japánból származó küzdőművészet. Ütések, rúgások és azok elhárítására szolgáló védések rendszere.
2. Mit jelent a karate és mire utal ez?
Üres kezet jelent. Ez a zen buddhizmusból származó szellemi ürességre utal, amely szerint a karatékának belül üresnek kell lennie. A Japánok szerint ez jelenti az alázatosságot, egyenességet, szellemi felfogóképességet. Ez segíti a harcost a küzdelemben (mizu no kokoro).
3. Ki a modern karate megteremtője?
GichinFunakoshi (1868-1957).
4. Kik voltak Funakoshi mesterei és milyen küzdőművészetet tanult
Matsumura, Azato, Itosu. Az Okinawa-Te két alapvető irányzatát a Naha-Te-t és a Shuri-Te-t tanulta.
5. Mikor és honnan ment Funakoshi Japánba, mikor és hol tartotta az első karate bemutatókat?
A mester 1915-ben érkezett Japánba az Okinawa-i Shuri tartományból. 1915-ben Kyotóban, ill.1922-ben, Tokióban tartotta első bemutatóit.
6. Mi a karate öt fő eleme, amelyekkel rendelkeznie kell a karatékénak?
1. Jellem, 2. Tisztelet, 3. Szorgalom, 4. Önuralom, 5. Akaraterő.
7. Mi a Shotokan?
A világon a legelterjedtebb karate stílus. A név Funakoshi mester 1936-ban, Tokióban megnyitott első dojo-jára utal, amelynek ez volt a neve. Maga a név Funakoshi költői nevéből származott (sho - erdei fenyő; to - hullám, kai, ami később kan-ra módosult - iskola, azaz "hullámzó fenyő iskola").
8. Ki a Shotokan hazai megteremtője, mikor kezdődött itthon a képzés?
Antal János sensei (8. Dan); 1974-ben indultak az első edzések a Mélyépterv SC-ben.
9. Ki és mikor alapította a Nemzetközi Fudokán Szervezetet ?
A nemzetközi Fudokan szövetséget - / ITFKF / - Shinam Dr Ilija Jorga 8.Dan alapította meg 1980-ban-Belgrádban.
10. Honnan került a karate Japánba?
India - Kína - Okinawa - Japán
11. Mi a karate célja?
"A karate célja nem a győzelem, hanem a gyakorlatok tökéletesítése és a jellem fejlesztése" (G. Funakoshi )
12. Melyek a Shotokan és Fudokan stílus jelképei?
Shotokan: a felkelő nap és a tigris; Fudokan: a sas
13. Kik a Shotokan legjelentősebb alakjai?
G. Funakoshi a modern karate megteremtője (5. Dan)
Y. Funakoshi a stílus első megújítója, a mawashi geri és kekomi bevezetője
M. Nakayama 1987.-ig a JKA vezetője, a karate versenyek megteremtője, 9. Dan
H. Kanazawa az SKI (Shotokan Karate International) megteremtője, 9. Dan
H. Nishiyama a JKA legjelentősebb nem Japánban élő tagja, a Fudokan szellemi atyja, 9. Dan
M. Sugiura a JKA jelenlegi vezetője, 9. Dan
T. Asai az IJKA vezető instruktora, 9. Dan
Dr Ilija Jorga a Fudokan stílus létrehozója, 8. Dan
14. Mi az övfokozat?
Jutalom az elvégzett munkáért, serkentés a további munkára. A technikai és szellemi szint jelölése.
15. Kik a legjelentősebb külföldi mesterek a Shotokan stílus különböző iskoláiban?
Japán: Soji, Tsujama, Mori, Sawada, Osaka;
USA: Kanazawa, Nishiyama, Ozawa, Okazaki;
Anglia: Enoeda, Azano;
Franciaország: Kase;
Svájc: Sugiyama;
Ausztria: Fujinaga, Kawazoe;
Németország: Tanaka, Ochi, Asai;
Olaszország: Shirai, Miura;
Brazília: Uchiage;
Jugoszlávia: Jorga, Dasic.
16. Nevezd meg a fő karate stílusok megteremtőit?
Gichin Funakoshi - Shotokan;
Hironori Otsuka - Wado-ryu;
Chojun Miyagi - Goju-ryu;
Kenwa Mabuni - Shito-ryu;
Masutatsu Oyama - Kyokushinkai.
17. Melyek a magyarországi fő karate stílusok?
JKA Shotokan, SKI Shotokan, Fudokan, Sankukai, Hayashi-ha Shito-ryu, Isshimi Shito-ryu, Goju-ryu, Goju-kai, Kushi-do, Wado-ryu, Wado kai, Kyokushinkai
18. Melyek a karate mozgások fő csoportjai?
Kihon - alapiskola
Kata - formagyakorlat
Kumite - küzdelem
Tameshiwari - töréstechnika.
19. Mik a karate technikák fő csoportjai?
Ütések, védések, csapások, söprések, rúgások, esések, állások.
20. Melyek a kötött formájú páros gyakorlatok?
Gohon-ippon -, sanbon-ippon -, kihon-ippon kumite.
21. Melyek a szabad formájú páros gyakorlatok?
Jiyu-ippon -, jiyu -, shiai kumite.
22. Sorold fel a katák fajtáit példákkal !
Tanuló katák: Taikyoku 1-6, Heian 1-5;
Haladó katák: Bassai dai, Kanku dai, Tekki 1; Taiji 1-3,Heian Oikumi
Mester katák: Jion, Jitte, Jiin, Hangetsu, Empi, Tekki 2-3, Bassai sho, Kanku sho, Nijushiho, Sochin, Meikyo 1-3, Unsu, Gankaku, Chintei, Gojushiho dai, Gojushiho sho, Wankan, Washinoma, Kanku Oikumi, Kaminari, Setsuyama,stb.
23. Mi a kata jelentősége a karatéban?
A kihonban szerzett ismereteket közelíti a harchoz. A nem versenytechnikákat
is gyakoroltatja. A védő és támadó mozdulatok folyamatosságát, harmóniáját alakítja ki. Technikai tökéletességre nevel, a gyorsaság, erő, egyensúly és időzítés egységét teremti meg. Különböző irányokban, változó lépésekkel, bonyolult egyensúlyi helyzetekben, más-más ritmussal, mozgás közben gyakoroltatja a tiszta technikát. Rövid időtartam alatt sok karate technikát alkalmaz, a test valamennyi izmát, izületét átmozgatja. Egyesíti magában a karate lényegi vonásait: erőösszpontosítás - kime, - légzéstechnika - hara; - stabil egyensúly; tökéletes technika, tisztelet, önbizalom.
24. Melyik küzdőművészet számít a karate ősének és ki volt az első ismert alakja?
Az indiai varjanustri, melyet Bodhidharma (Darumra Taishi) vitt Kínába 520 körül, ahol megalapította a Shaolin szentélyt, majd kolostort, amely a későbbi kung-fu szülőhelye lett.
25. Mi volt Funakoshi mester sírfelirata, hogyan magyarázható ez?
"Karate ni sente nasi" - A karatéka sohasem támad először. A karatéban nincs előnye a támadónak.
26. Mi a "Mizu no kokoro"?
A karate pszichikai alapelveinek egyike. Jelentése: "víztükörszerű tudat". A tudatnak olyan nyugodtnak kell lennie, mint a sima víztükör, mert az ilyenkor minden tárgyat olyannak tükröz vissza, amilyen az valójában. Ha tudatunk ebben az állapotban van, az ellenfél mozdulatait mind fizikailag, mind pszichikailag azonnal és pontosan tudjuk érzékelni. Ekkor akár védekező, akár támadó reakciónk megfelelő lesz. Ha a víz felszínét megzavarjuk, akkor a tükörképek eltorzulnak. Azaz, ha a tudatunkat megzavarjuk akár a védekezés, akár a támadás gondolataival, nem tudjuk megfelelően érzékelni az ellenfél szándékait. Nem érzékeljük megfelelő időben az ellenfél akcióját, támadását, nem tudjuk kivédeni azt, ill. megelőzni.
27. Mi a "Tsuki no kokoro"?
A karate pszichikai alapelveinek egyike. Jelentése: "holdfényszerű tudat". A tudat az ellenfél minden mozdulatára terjedjen ki, mint ahogy a holdfény is egyenletesen ragyog be mindent.
Ebben az esetben tudatunk észleli az ellenfél testének minden rezdülését, észreveszi a réseket a védekezésében, amelyet azonnal ki lehet használni.
A felhők, amelyek eltakarják a holdat, a hasonlatban az idegességet, a figyelem elterelődését jelképezik.
Ezek megzavarják az ellenfél mozdulatainak érzékelését, értékelését, lehetetlenné teszi a pontos helyzetfelismerést, valamint a megfelelő technikák alkalmazását.
28. Mi a jelentősége a tudat és akarat egységének a küzdelemben?
.Az ellenfél mozdulatainak és szándékainak felismerése és helyes értelmezése után csak megfelelő küzdőszellemmel végrehajtott technika eredményez hatásos akciót. A cselekvési akarat az a döntő tényező, amely az ismereteket tettekre váltja, a képességeket aktivizálja
29. Mi a "kime"?
A kime az energiák fókuszba gyűjtése egy adott pillanatban egy adott célra (ki = erő, me = fókuszba gyűjtés). Ez nem csak a fizikai erő koncentrálását jelenti, hanem szellemi-lelki koncentrációt is. Az összpontosítás időtartama nagyon rövid. A kime során a légzés szabályozására is ügyelni kell, a találat pillanatában a levegőt erőteljesen ki kell fújni (kiai). Ekkor a test összes izma megfeszül, a test minden ereje egy pontban összpontosul. Ez a maximális erőkifejtés csak pillanatnyi, ezt követi az izmok ellazulása. A levegőt azonnal be kell szívni és fel kell venni a megfelelő testhelyzetet a következő technika végrehajtásához. Mindezt nem tudjuk végrehajtani az erőösszpontosítást segítő , megfelelő lelkiállapot nélkül. Ha a kime nem megfelelő, a technika hatástalan marad, az erőfeszítés kárba vész.
30. Mi a "kiai" szerepe a karatéban?
A kiai rövid, a kime pillanatában az izomzat összerándulása következtében keletkezett, a kipréselt levegő által keltett hang. Célja: az erőösszpontosítás elősegítése, az ellenfél megfélemlítése, a saját harci szellem fokozása, az izmok felfeszítése a támadó technikák nagyobb erejű végrehajtása, ill. a kapott találatok könnyebb elviselése céljából.
31. Mi a "zanshin" és mi a szerepe a karatéban?
A zanshin jelentése: tökéletes befejezés, ami egyben lehetőség az új technika elkezdésére. Tulajdonképpen a technikák végrehajtásával járó lelki koncentráció kifejeződése. A kata nem az utolsó mozdulatnál ér véget, hanem a szertartásos üdvözlésnél, ebben az esetben ez jelenti a zanshint. Küzdelemben a zanshin azt jelenti, hogy a kimével végrehajtott technika után visszatérünk a kiinduló helyzetbe, felvesszük az eredeti küzdőállást, küzdő távot, amivel kikerülünk az ellenfél hatóköréből. Az izmok elernyesztése és a levegő beszívása után így új lehetőség nyílik egy újabb támadásra vagy egy másik ellenfél elleni harcra.
32. Mi az erő-ellenerő szerepe a karatéban?
Minden erővel szemben ellentétes irányú, azonos nagyságú erő hat. Ez a fizikai törvény a karatéban is érvényesül. Ütésnél pl. a visszahúzó másik kéz (hikite), valamint a talajnak feszülő támasztó láb többlet erőt eredményez. Ez az elv összetett formában is érvényesül: amikor a kéz eltalálja a célt, az ütés következtében keletkező lökés ereje a testen át a hátsó, ill. támasztó lábba jut, mely a padlón támaszkodik stabilan a sarok lenyomásával, innen visszajut az ütő kézbe, növelve az ütés erejét.
33. Mi az erőkoncentráció szerepe a karatéban?
Minden fizikai munka végzéséhez szükség van az erő koncentrálására. Az átlagon felüli erő kevésre képes, ha megoszlik, a relatíve gyengébb, de fókuszált erő legyőzheti azt. Leegyszerűsítve a karate a megfelelő időben és helyen alkalmazott erőösszpontosítás. Fontosabb elvei a következők: minél rövidebb idő alatt alkalmazzuk az ütőerőt, annál hatásosabb. Nagyon fontos a karatéban az erőkoncentráció időtényezője, ugyanis így lehet gyorsan váltani egyik technikáról a másikra. Minél több izom jön működésbe az adott mozdulat végrehajtásakor annál nagyobb az erő koncentrációja. A csak kezek és lábak által kifejtett erő aránylag kicsi, ezért az egész test izomerejét fel kell használni oly módon, hogy az erő a találat pontjában koncentrálódjon (seiken, koshi, kakato, sokuto, stb.). Az erő összpontosítása nem a test összes izmának egyidejű működésétől, hanem az izmok működésének megfelelő sorrendjétől függ. A has és medencetáji izmok igen erősek, de lassúak, míg a végtag izmok gyorsak, de gyengék. Izomkoncentrációnál először a lassú hasi és csípőtáji izmokat kell működésbe hozni, majd az erőt a találati pontba a már lendületbe hozott gyors végtagokon keresztül kell juttatni. Ezzel magyarázható az a karatéban elterjedt mondás, miszerint először a csípő mozdul és azután a kezek, vagy lábak. A jól edzett, erőteljes, robbanékony izomzat előfeltétele a karate tanulás eredményességének. Az elméleti ismeretek gyenge fizikum mellett semmit sem érnek. Hatásos és erőteljes technikák csak a megfelelő izmok koordinált, harmonikus működtetésétől várhatók. A felesleges izommunka hasztalan erőpocsékolás, görcsössé, lassúvá teszi a mozdulatokat, akadályozza a helyes kivitelezést. Viszont a szükségtelen izmok elernyesztése sohasem jelentheti a készenlét megszűnését.
34. Miért fontos a helyes légző technika alkalmazása a karatéban?
A mozdulatok végső pillanatában alkalmazott rövid, erőteljes, a hasizmok összerándulásával járó kilégzés (hara) segíti az izmok hirtelen megfeszítését, míg az utána következő belégzés az izomzat elernyesztését. A belégzés mindig teljes legyen, kilégzéskor viszont kb. 20 % levegő maradjon a tüdőben, mert a teljes kilégzés a testet ernyedtté, s így védtelenné teszi.
35. Miért fontos az egyensúly a karatéban?
Az egyensúly megtartásának különös jelentősége van a kombinációk során. Miközben az egyik technikáról a másikra váltunk, automatikusan lehetőséget teremtünk az ellenfelünknek, hogy kibillentsen egyensúlyunkból bennünket. Az egyensúly megőrzésének alapja a megfelelően kivitelezett technika, testtartás, és a stabil állás. Az egyensúlyból kibillenünk: ha a sarkunk felemelkedik a földről, ha túlságosan előre dőlünk, ha vállból túl nagy erőt fejtünk ki és ha nem húzzuk vissza a rúgó lábat a mellkashoz, mielőtt leengedjük. Az egyensúly megőrzése főleg a rúgótechnikánál fontos, amikor a test csupán egy ponton van alátámasztva. Jó egyensúlyi helyzet eléréséhez az alátámasztási pontokat (a lábakat) minél jobban el kell távolítani egymástól, s a test súlypontját (a csípőt) süllyeszteni kell. Ennek a követelménynek ellentmond, hogy az egymáshoz közel lévő lábak és a magasan tartott súlypont tesz képessé a gyors helyzetváltoztatásra. Van tehát egy pont, melyen túl a stabilitás érdekében nem érdemes menni. Ugyanígy a térdben behajlított tartóláb több lehetőséget nyújt az egyensúly megőrzésére, a túlzott térdhajlítás viszont erőtlenné teszi a rúgást.
36. Mi a "sen no sen"?
A "sen no sen", amikor támadó szándékunkat közvetlenül az ellenfél tudomására hozzuk, azaz első szándékú, megelőző támadást jelent. Ilyenkor a támadás indítása nagy gyorsasággal történik, ez kezdeményező pozíciót jelent. Fontos az időzítés, sok múlik a ritmuson és a tempón is. A megfelelő küzdőtávolság létrejöttekor azonnal, habozás nélkül kell támadni.
37. Mi a "go no sen"?
A "go no sen" reakció az ellenfél támadására, alkalmazkodás hozza védéssel és azonnali ellentámadással. Jelenti még a küzdelemben a kezdeményezés magunkhoz ragadását. A go no sen nem defenzív karatét jelent, ilyenkor az ellenfelet nem csak akcióra bírjuk, hanem olyan mozdulatokra ösztönözzük, amelyeket a magunk előnyére ki tudunk majd használni és így saját ritmusunkkal döntő technikát tudunk alkalmazni. Nagyon sok függ a helyes, az igazi küzdőszellemtől (kihaku).
38. Mi a "tai no sen"?
A "tai no sen" támadás, mielőtt az ellenfél támadna. A támadási szándék felismerése a támadó mozdulat elindítása előtt és az ehhez kapcsolódó megelőző támadás.
39. Sorold fel Funakoshi mester öt jó tanácsát, mely egyben a Shotokan karate esküje is.
Törekednünk kell személyiségünk fejlesztésére.
Hűek leszünk tanulmányaink szelleméhez.
Bátornak és állhatatosnak kell lennünk.
Nagy fontosságot kell tulajdonítanunk az etikettnek.
Ébernek kell lennünk az ostobasággal szemben.
40. Sorold fel a pont megítélésének feltételeit.
Jó forma; sportszerű viselkedés , erős végrehajtás; zanshin; helyes időzítés; jó távolság.
41. Mikor ítélhető sanbon, nihon, ippon?
Sanbon: jodan rúgás; dobás, ill. ashi barai után földre került ellenfélen pontszerző technika végrehajtása.
Nihon: chudan geri; ellenfél egyensúlyból történő kibillentése utáni pontszerző technika; kéztechnikák kombinációja végrehajtása; az ellenfél hátára pontszerző technika végrehajtása.
Ippon: jodan - chudan tsuki, uchi;
42. Mi a szerepe az erő és a sebesség kölcsönhatásának a küzdelemben?
A karate technikáinak ereje elsősorban a találat pillanatában bekövetkező maximális izomkoncentrációhoz szükséges időtartamtól függ. Azonos feltételek esetén a nagyobb sebesség nagyobb erőt is eredményez. Nagyobb sebesség érhető el, ha megnő a felgyorsítás útja, ezért a rúgásnál a láb behajlítva induljon, és a találati pontba teljesen kinyújtva érkezzen. Minél hosszabb a láb útja, annál nagyobb sebességre képes felgyorsulni, s így ereje is megnövekszik. A tömeg adott, döntő viszont a sebesség, mely négyzetesen számít. A célba csapódásnál a mozgási energia, deformáló energiává alakul és elnyelődik a találati felületen. Az erő és a sebesség növelése érdekében hirtelen és előkészítés nélküli mozdulatokat gyakorolva tudjuk csökkenteni a reakcióidőt és növelni a mozdulat sebességét.
43. Miért fontos a küzdelemben a merőleges találati szög és a kis találati felület?
Merőleges találati szög: bár az elcsúszó találat az ellenfél ruháján nagyot csattanva gyakran megtéveszti a versenybírókat, nagymértékben veszít hatásosságából, hiszen a becsapódási energia egy része átalakul mozgási, - (az elcsúszás útja) ill. súrlódási-energiává. Az energia átalakulás optimális hasznosulási szöge 90°. Kis találati felület: az átalakuló erő fordítottan arányos a találati felülettel, ezért a technikát pontszerűen célozva, koncentráltan kell bevinni. Ütésnél pl. csak az un. seiken (a mutató és középső ujj bütyke), nem pedig az egész ökölfelület közvetíti az erőt.
44. Melyek a küzdőmozgás és a sikeres harc alapfeltételei?
A testtartás, mely könnyed, rugalmas és mozgékony. Lehetővé teszi a gyors reagálást, a támadó vagy védő technika azonnali végrehajtását (jiyu-kamae). A törzs "hanmi" helyzetben, a gerinc függőleges, a fej egyenes. A csípő képes gyorsan süllyedni, emelkedni, előre, hátra vagy oldalra hirtelen elmozdulni. Az elől lévő kéz enyhén hajlítva védi a törzset, bordákat az ököl az ellenfél arcára céloz. A hátsó kéz a gyomorszáj előtt, az ököl az ellenfél gyomrára mutat.
Az állás laza, hirtelen lépésre, helyváltoztatásra alkalmas. A térdek enyhén hajlítottak az első lábfej kissé befelé mutat. A lábak egyenletesen viselik a testsúlyt, a talpon és a lábujjakon érezhető a robbanékony erő. A sarkak és a padló közt "papírlapnyi" hézag (fudo-dachi).
A távolság az, melyből kiindulva egy lépéssel az ellenfél előtt vagyunk - lépéselőny-, egy ütéssel előbb döntő találat érhető el, vagy egy lépéssel a támadás előtt biztonságos helyzetbe kerülhetünk. Függ a testi adottságoktól is és az egyén technikájától is. Az ideális távolság, hogy az ellenfélhez elég közel, attól mégis megfelelő távolságba legyünk, tehát ellenfelünk ne tudjon támadni, ugyanakkor mi támadásunkkal elérhessük (maai).
A tekintet vagy a szemek helyzete. Az ellenfelet egészében kell látni. Nem helyes a szemébe nézni, vagy a lábát figyelni, hanem minden mozdulatát figyelemmel kell kísérni, tetőtől talpig be kell fogni a perifériás látással, anélkül, hogy a tekintetünk egyetlen pontra szegeződne. Ahhoz, hogy az ellenfelet pontosan felmérhessük, a szemeket, a tekintetet egy távolabbi pontra kell fixálni, így elérjük, hogy egész testtel látómezőnkbe kerül (me-no-tsukekata).
A lehetőség felismerése. A támadás kezdeményezésénél vagy védekezésben a technika végrehajtása nem okoz eredményt, ha az ellenfél nem talál nyílást. Ilyen lehet lélektani nyitottság, állás nyitottság, mozgás közbeni nyitottság, Mozgás közbeni nyitottság elleni lehetőségek: az ellenfél technikájának kezdeti fázisa, amikor az a támadásra összpontosít és védekezése gyenge, támadásnál az egyes támadás védésekor vagy sorozattámadás közben cselezéskor, vagy az ellenfél meglepődésének, elbizonytalanodásának, megijedésének vagy önbizalomvesztésének pillanatában (waza-o hodokosu-koki).
45. Mi az "ichibyoshi"?
Ez a bármilyen előkészítő mozdulat nélküli, egy lélegzettel való támadás.
46. Mi a "sun-dome"?
Ez a kifejezés azt jelenti, hogy a karate technikát a céllal való összeütközés előtt megállítjuk. A maximális erővel végrehajtott technika fókuszpontja a találati felület előtt 1-3 cm-el legyen.
47. Ismertesd az ippon-shobu kumite zászlójeleit!
Ippon, waza-ari, jogai, hansoku, shikaku, mienai, keikoku, hikuwake, kachi, torimasen.
48. Ismertesd az alábbi versenybírói kifejezéseket:
A mérkőzést kezdd meg, 30 mp van hátra, állj, küzdjetek tovább, küzdjetek újra, bírák hozzám, döntés, döntetlen, hosszabbítás, új mérkőzés, nem ismerem el, leléptetés.
49. Ismertesd az alábbi versenybírói kifejezéseket:
A piros/fehér győz, megintés, megintés kilépésért, piros/fehér elhagyta a küzdőteret, együttes találat, nem hivatalos figyelmeztetés, feladás, versenyzők visszarendelése a kiindulási pontra eredményes technikák, döntő technikák, két wazari, azaz ippon, nihon, sambon.
50. Melyek a tiltott technikák és a tiltott találati felületek?
Fejjel, térdel, könyökkel történő támadások.
Nyitott kezes technikák arcra, torokkal érintkező technikák, túlzott érintkezéssel bevitt technikák tekintettel a támadott pontszerző felületre, támadás az ágyékra, csuklóra, lábfejre, veszélyes dobások, ellenőrizhetetlen technikák, ismételt közvetlen támadás karra és lábra, ismételt kilépés a küzdőtérről vagy mozdulatok melyek nagy időveszteséggel járnak, az ellenfél céltalan megfogása, birkózás, lökdösődés, mubobi, sérülés színlelése előnyszerzés céljából, mindenféle eltérő viselkedés, mint sértés, ingerlés, nem kért megjegyzés, sportszerűtlen viselkedés.
51. Miért karate-do ?
A karate-do, ahogy erre a Funakoshi mestertől származó idézet is felhívja a figyelmet több, mint sport, több mint egyszerű testmozgás. Ez egy életmód, egy szemlélet, tulajdonképpen egy, a harcművészeten keresztül gyakorolt szellemi út. Erre utal, hogy kihangsúlyozzuk : Karate-Do. A „Do” pedig azt jelenti : Út, pontosabban az az út, amit az ember élete során „bejár”.
Ahogy gondolkodik, és ahogy ez a gondolkodás a cselekvéseiben megnyilványul. Aki a Karate-Do-t gyakorolja, annak megnyilvánulásaiban a Karate-Do alapelveit- jellem, tisztelet, szorgalom, önuralom, akaraterő – kell minél jobban érvényesítenie.
Így a gyakorlás nemcsak az edzőteremben végzett munkát jelenti, hanem hatnia kell az élet minden területére is. A test edzése és a jellem formálása összefügg.
A rendszeres fegyelmezett gyakorlás javítja a koncentráló képességet, az odafigyelést, a kitartást, így a karatéka a munkában, a tanulásban, jobb eredményeket érhet el. „ Akiben rend van, az rendet hoz létre maga körül” – mondta Konfucius. Minél inkább megvalósítja valaki ezeket az alapelveket, annál inkább fog hatni környezetére is. A „Do” jelent még módszert is, azt a módot, ahogy maga a Karate-Do hat. Karate, szó szerint üres kéznek fordítható, és természetesen utal arra, hogy ez egy fegyvertelen küzdőművészet.
52. Mit jelent a „ Kara”?
Az első írásjegy a „Kara” az „üresség” az a kifejezés, ami a Zen-buddhizmus legfontosabb fogalma. Az jelenti „üres” lenni, előítéletektől mentesen úgy tekinti a dolgokat,”ahogy vannak”, képesnek lenni „kiüresedni”, megszabadulni
a sokszor rossz beidegződéstől, mindig készen állni új ismeretek befogadására, más nézőpontokból megvizsgálni ugyanazt a problémát. A Karate-Do esetében ez a fajta üresség az eszköztelenségre is utal: ahhoz, hogy a Karate-Do-t gyakoroljuk, az előbb említett alapelveket érvényre juttassuk nincs szükségünk semmire, nem kell semmilyen különleges képesség, semmilyen speciális dolog, csak saját magunk. A fegyverhasználat, átvitt értelemben bármilyen eszközhasználat, vagy képesség kihangsúlyozása, függőség kialakítását eredményezheti. Így ez a fajta üresség az egyensúly, a harmónia megteremtésének a módszere lehet. A Karate-Do azonban nemcsak egyfajta elvont elméleti filozofálgatás, hanem egy olyan testedzés is, ami lehetővé teszi, hogy a rugalmasságunkat, gyorsaságunkat, erőnket, állóképességünket, vagyis mindazt, ami a modern értelembe vett egészséghez tartozik, megőrizzük, sőt fejlesszük.
53. A négy fő stílus ismertetése.
Shotokan ryu ( shoto iskola ) – stílus, amelyet Gishin Funakoshi mester teremtett. Shoto az „erdei fenyők hullámzását” jelenti, álnév, amellyel Funakoshi mester aláírta a kalligrafikus ( szépírási ) műveit, amelyben szenvedélyes szakértő volt. A küzdőhelyzetek hosszúak, a testsúly mélyen van, a mozdulatok gyorsak és erőteljesek.
Wado ryu („a béke útja, vagy japán út”) Hironori Otsuka mester által létrehozott stílus. Magas pozíciók, gyors, köríves és kitérő mozdulatok jellemzik, amelyek elősegítik a küzdelmet.
Goju Ryu – a „goken” – erős ököl, illetve a „juken” – gyenge ököl ( rugalmas ).
Ezt a stílust Chojun Miyagi teremtette meg. Lassú és erős, heves izomfeszítések jellemzik a mozdulatokat. A Goju Ryu intenzív fizikai edzéseket igényel.
Az idők folyamán ez a stílus változott a legkevésbé, megőrizve sok eredeti sajátosságot.
Shito Ryu – két ideogramma, amelyek két mester Itosu ( Shurite ) és Higaona
( Nahate ), nevét őrzik. E stílus megteremtője Kenwa Mabuni, aki a művészetét e két nagy mestertől tanulta. Könnyed és elegáns mozdulatok jellemzik, amelyekben kiemelik az izmok erős feszességét: továbbá a test súlypontja magasan van elhelyezve ( magas pozíciók
Gyakorlat
1.-2. kyu (barna öv)
KIHON:
Zkd. ötször
E: sanbon cuki, hátra soto uke gyaku cuki, előre uraken uci gyaku cuki
H: age uke gyaku cuki, helyben kizami cuki gyaku cuki
E: mae geri gyaku cuki helyben, előre mae geri gyaku cuki
H: kkd. shuto uke, kizami mawashi nukite
E: ren cuki, hátra kkd. shuto uke, kizami mae geri nukite, lépés előre haito uci gyaku cuki
H: uchi uke, kizami cuki gyaku cuki
E: mae geri oi cuki jodan, joko kekkomi oldalra kbd. joko empi, mawashi geri gyaku cuki (végig ua. a láb)
H: soto uke, uraken uci gyaku cuki
E: age empi, hátra kkd. ushiro empi, előre kbd. joko empi, előre mawashi empi
M: uramawashi, uraken uci gyaku cukiMozgásból, fudo daci, suriashi, ötször
E: kizami cuki gyaku cuki
H: gyaku cuki uraken uci gyaku cuki
E: gyaku cuki, beszökkenés kizami mawashi geri oi cuki lépéssel
M: ushiro geri gyaku cuki
E: mae mawashi geri, beszökkenés uramawashi
H: kizami kekkomi gyaku cukiKATA:
Jion, Jitte, Tekki I., Bassai dai értelmezés (1. kyu: Kanku dai is)
KUMITE:
Jiyu ippon kumite 4 x
randori kumite
3. kyu (barna öv)
KIHON:
Zkd. ötször
E: sanbon cuki
H: kkd. shuto uke zkd. nukite
E: age uke gyaku cuki, hátra soto uke gyaku cuki, előre uraken uci gyaku cuki
M: uchi uke gyaku cuki, hátra gedan barai gyaku cuki, előre mae geri oi cuki jodan
E: kkd. shuto uke, kizami mawashi geri gyaku cuki H: uraken uci gyaku cuki
E: soto uke kbd. joko empi, kekkomi zkd. gyaku cuki M: zkd. joko geri keage gyaku cuki
E: zkd. joko geri kekkomi, uraken uci gyaku cuki M: ushiro peri gyaku cuki
E: mae geri, helyben ushiro geri, mae geri lelépéssel gyaku cuki
M: kizami mawashi geri, h. lábas mawashi geri gyaku cukiMozgásból, fudo daci, suriashi, ötször
E: kizami cuki gyaku cuki
H: gyaku cuki uraken uci gyaku cuki
E: gyaku cuki kizami mawashi geri oi cuki lépéssel
M: mae mawashi geri
E: beszökkenés, uramawashi
M: ushiro uramawashiKATA:
Jion, Jitte, Tekki I., Bassai dai
KUMITE:
Jiyu ippon kumite 3 x
randori kumite
5. és 4. kyu (kék öv)
KIHON:
Zkd. ötször
E: mae geri sanbon cuki
H: ren cuki
E: age uke gyaku cuki, mae geri gyaku cuki helyben
H: soto uke, uraken uci gyaku cuki
E: uchi uke, kizami cuki gyaku cuki H: gedan barai nukite
E: mawashi geri gyaku cuki
H: lépéssel nagashi uke kizami mawashi gyaku cuki
E: joko geri kekkomi
H: soto uke, kizami kekkomi gyaku cuki
E: kkd. shuto uke zkd. nukite
H: kkd. shuto uke, kizami mawashi geri gyaku cukiMozgásból, fudo daci, suriashi, ötször
E: kizami cuki gyaku cuki
H: gyaku cuki kizami cuki
E: gyaku cuki mawashi geri gyaku cuki
M: ashi barai mawashi geri ua. lábKATA
Heian Jondan Heian I-III.
Heian Godan bemutatóKUMITE
Jiyu ippon kumite 3 x
randori kumite
6. kyu (zöld öv)
KIHON:
Zkd.ötször
E: sanbon cuki
H: ren cuki
E: age uke gyaku cuki
H: soto uke gyaku cuki
E: uchi uke gyaku cuki
H: gedan barai gyaku cuki
E: mae geri cudan ,oi cuki jodan
M: mae rengeri
E: mawashi geri
M: mawashi geri , gyaku cuki
E: kbd. joko ger i keage, vissza is
E: kbd. joko geri kekkomi, vissza is
E: kkd. shuto uke
H: kkd. shuto uke zkd. nukiteMozgásból, fudo daci, suriashi, ötször
E: kizami cuki
H: gyaku cuki
E: kizami cuki gyaku cuki
M: kizami cuki gyaku cuki mawashi geriKATA:
Heian Sandan Heian I-II
Heian Jondan (bemutató)KUMITE:
Kihon ippon kumite
Jiyu ippon kumite
randori kumite
7. kyu (gyermek-felnőtt narancssárga öv)
KIHON
Zkd. ötször
E: sanbon cuki
M: ren cuki
E: age uke gyaku cuki
H: soto uke gyaku cuki
E: uchi uke gyaku cuki
H: gedan barai gyaku cuki
E: mae geri cudan oi cuki jodan
M: mae rengeri
M: mawashi geri
E: kbd. joko geri keage, vissza is
E: kkd. shuto uke
M: kkd. shuto uke zkd. nukite
KATA
Heian Nidan
Heian I
Heian Sandan - bemutató
KUMITE
Gohon ippon kumite
Kihon ippon kumite
8. kyu (gyermek citrom sárga öv, felnőtt fehér öv két sárga csík)
KIHON
Zkd. haladásban ötször (mawate)
E: oi cuki jodan
E: oi cuki chudan
E: age uke gyaku cuki
E: soto uke gyaku cuki
E: uchi uke gyaku cuki
E: gedan barai gyaku cuki
E: kkd. shuto uke
E: kbd. joko geri keage
KATA
Taikioku Shodan
Taikioku Nidan
Taikioku Sandan
Heian Shodan
KUMITE
Gohon ippon kumite
9. kyu
KIHON
11. év alatt (fehér öv):
1. piros csík
yoi daci, cuki jodan, cuki chudan, age uke, uchi uke, soto uke, gedan barai
2. piros csík
mint az 1. csík, plusz mae geri
3. piros csík
haladásban: zkd. oi cuki jodan, oi cuki chudan, age uke, uchi uke, soto uke, gedan barai, morote gedan barai mae geri, mawate
kbd. haladás keresztlépéssel
4. piros csík
mint a 3. csík, plusz Taikioku Shodan
11. év felett (fehér öv, egy sárga csík):
mint a 4. piros csík
KATA
gyermek 4. csík, ill. felnőtt:
Taikioku Shodan
KUMITE
-nincs
Számok,Szavak
|
|
1 | ICHI (ics / icsi) |
2 | NI (ní / nyí) |
3 | SAN (szan) |
4 | SHI , YON (sí, jon); a tizen- húszon- stb. esetben a yon használatos |
5 | GO (go) |
6 | ROKU (rok) |
7 | SICHI, NANA (szics / szicsi, nana) |
8 | HACHI (hacsi) |
9 | KYU (kjú) |
10 | JU (dzsú) |
Példák a tízen felüli számokra:
|
|
12 | JUNI (dzsúní / dzsúnyí) |
34 | SANJUYON (szandzsújon) |
44 | YONJUYON (jondzsújon) |
75 | NANAJUGO (nanadzsúgo) |
100 | HYAKU (hjaku) |
Age | emelő, emelés |
age-uke | emelő védés |
age-zuki | felfelé csapódó ütés fejre |
Ago | áll, allcsúcs |
aida | 1. távolság 2. közép |
aikido | A test és a szellem harmóniáján alapuló, japán önvédelmi stílus. Megalkotója: Uyeshiba Morihei |
aisatsu | sorakozó az üdvözléshez |
aiuchi | együttes találat, összetámadás |
Arigato! | Köszönöm! |
ashi | láb |
ashi-barai | láb-söprés |
ashi-waza | láb-technika |
atama | fej |
atami-zuki | ütés fejre |
ate | csapás |
ate waza | csapás, sulykolás |
atemi | a test életpontjai |
atemi waza | életpontokat támadó technikák |
awase | kettős, egyesített |
awase zuki | kettős ütés |
Banzai! | Hurrá!, Éljen! |
barai | söprés, kaszálás lábbal |
barai / harai | söprés, kaszálás |
Bassai Sho, ~ Dai | mesterkata: "Törd szét a sziklát!", "Törj be az erődbe!" |
bo | bot (kb. 180cm hosszú) |
Bodhidarma | (Daruma Taishi, Lo han) Indiai származású buddhista pátriárka, aki a VI. századi Kínában, a Shaolin kolostorban kezdett oktatni testgyakorlatokat, valamint filozófiát. |
bokken | gyakorló fakard (aikido) |
Budo | "Harc útja", a hagyományos japán harcművészetek összefoglaló neve. (kendo, iaido, karatedo, aikido, judo stb.) |
bushi | lovag, harcos |
Bushi-do | szamurájok íratlan kódexe |
Chi | életenergia |
chi mei | "halálos ütés", azaz döntő találat |
Chintei | mesterkata, "Kínai kéz" |
choku-zuki | váltott kezes egyenses ütés |
Chuan--Fa/Chuan-Shu | Kung-Fu régi elnevezése: "Az ököl útja" |
chudan | középső szint (nyak és öv között) |
chusoku | a talp ujjak alatti párna |
dachi | állás |
dai | nagy, alapvető |
daimyo | földesúr, "nagy név" |
dan | 1. Ember 2. szint, mesterfokozat |
do | 1.-szor, -szer, -ször 2.tanítás, módszer, út, stb. Kínaiul: Tao |
dojo | "szentély", a "do" gyakorlásának a helye, edzőterem |
do-kyaku | lépő, mozgó láb |
embu-sen | "a kata ott végződik, ahol elkezdődött", a kata térbeli mozgásvonala |
Empi | mesterkata, "Fecske" |
empi/hiji | könyök |
empi-uchi | csapás könyökkel |
fudao-dachi | (sochin-dachi) = szilárd, "rendíthetetlen" állás |
fudoshin | "szilárd elme" |
fuji | szent, örökkévaló |
Fujiyama | Japán szent hegye |
fumikomi | "taposó" rúgás |
FUNAKOSHI Gichin | A modern Karate megalkotója (1868-1957) a karatét nem sportként, hanem művészetként képzelte el |
Gankaku | mesterkata, "Daru a kiklán" |
gedan | öv alatti szint |
gedan-barai | alsó szintű söprő védés |
geri | rúgás |
gi | budo gyakorló öltözet |
go | 1. az ötös szám 2. erő, keménység 3. tiszteletreméltó 4. stratégiai társasjáték |
gohon | ötször |
gohon-kumite | öt lépéses kötött küzdelem |
Goju Ryu | Miyagi mester által létrehozott karatestílus |
Gojushiho Sho | mesterkata, "54 lépés" |
Gomen nasai! | Bocsánat!, Elnézést! |
guruma | kör |
gyaku | ellentétes oldali |
gyaku-ashi | hátul lévő láb |
gyaku-hanmi | 45°-os féloldalsó testhelyzet ellenoldali csípővel |
gyaku-kaiten | ellen forgatás (csípő) |
gyaku-zuki | egyenes ökölütés a hátul lévő láb felőli kézzel |
hachi | a 8-as szám |
hachinoji dachi | vállszélességű készenléti, " nyolcszög" állás |
hai | igen |
haishu | kézhát |
haisoku | lábhát, lábboltozat |
haito | belső kézél |
haito-uchi | csapás belső kézéllel |
haito-uke | védés belső kézéllel |
haiwan | alkar külső része |
Hajime! | Kezdd el!, Rajta! |
Hakama | oldalt hasított, hagyományos nadrág, aikido és kendo viselete |
hambo | rövid bot (kb. 120cm ) |
Hangetsu | mesterkata |
hangetsu-dachi | "félhold" állás |
hanmi | 45°-os féloldalsó testhelyzet |
hantai | oldalcsere, másik oldal |
happo-kumite | hangjelre reagáló, több ellenfeles, kötött küzdelem |
Hara | súlyponti közép, has. A lélek közppontjának filozófiai fogalma. A "Ki" erőközpontja |
hasami-zuki /~ uchi | kettős, ollózó ütés |
Heian | 1. Japán egykori fővárosa (Kyoto) 2. Shotokan karate-do öt tanulókata neve 3. (heian) történelmi korszak Japánban |
heiko | párhuzamos |
heiko-dachi | állás párhuzamos lábfejekkel |
heiko-zuki | ütés két kézzel párhuzamosan |
heisoku-dachi | zártlábas állás |
hidari | bal, baloldali |
hiji / empi | könyök |
hiki | húzni |
hiki-ashi | láb behúzás, visszarántás |
hiki-te | kéz behúzás, visszarántás |
hiragana | kiejtés szerinti japán írásmód |
hiraken | ököl első ujjízülete, ütőfelület |
hiza | térd |
hiza-geri | térddel történő rúgás |
hiza-uke | térddel történő védés |
Hokkaido | Japán északi főszigete |
Honshu | Japán középső főszigete |
hyoshi | ritmus, időzítés |
iaido / iai-jutsu | kardkirántás művészete |
ibuki | légzési technika |
ichi | az 1-es szám |
ichi-byoshi | "egy lélegzet, egy akció" elve: technika és légzés összpontosítása |
iie | nem |
ikebana | virágrendezés művészete |
ikken hissatsu | "megölni egy ütéssel" elve |
ippon | egy találat, "egy lehetőség" elve |
ippon ken | mutatóujj első ízülete, ütőfelület |
ippon kumite | gyakorló küzdelem egy lépéssel |
ippon nukite | egyujjas szúrás |
ippon-kumite | egy lépéses kötött gyakorlóküzdelem |
ippon-shobu | egy pont eléréséig tartó mérkőzés |
Isshin-ryu | modern karate stílus |
Itosu Yasutsune | Okinawai harcművészet kiemelkedő alakja, Matsumura mester tanítványa. Funakoshi és Mabuni mesterek tanítója. |
eet Kune-do | Bruce Lee által fejlesztett harcművészet |
jiku-ashi | tartó láb |
jion | szentély, templom |
Jion | mesterkata |
jissien-kumite | valódi élethalálharc |
jitsu / jutsu | művészet (fizikai, testi) |
Jitte | mesterkata, "Tíz kéz" |
jiyu | laza, szabad |
jiyu | szabad |
jiju-ippon-kumite | harcszerűen végrehajtott egyetlen akcióból, álló kötött gyakorlat |
jiyu-kamae | küzdő kéztartás |
jiyu-kumite | gyakorló szabad küzdelem |
JKA | Japan Karate Association (angol), Nihon Karate Renmei (japán), Japán Karate Szövetség (magyar) |
jo | 1. magas 2. rövid bot (kb. 120cm) |
jodan | felső szint, a fej magasságában |
ju | a 10-es szám |
Judo | "Lágy művészet", modern japán küzdősport. Megalkotója Jogoro Kano |
juji | kereszt, keresztező |
juji-uke | keresztező védés két kézzel |
kabuki | hagyományos japán színjátszás |
kaege | emelő, felcsapó rúgás |
kaeshi | forsított, megcserélt, ellen- |
kaeshi-ippon-kumite | váltott küzdőgyakorlat |
kaeshi-kumite | előre-hátra lépéses gyakorló küzdelem |
kagi | kulcs, horog |
kagi-zuki | vízszintes horogütés; oldalra irányuló, derékszögű seiken-zuki |
kai | 1. szövetség 2. találkozás |
kaite | forgó, körkörös |
kakae-ashi | felrántott láb |
kakato | sarok, a lábfej része |
kakato-geri | rúgás sarokkal |
kake | kampó, kereszt |
kake-dachi (kosa-dachi) | kereszt állás |
kakewake-uke | védés / nyitás mindkét alkarral; "nyitó" védés; szétfeszítő védés |
kakuto | csukló felső része, ütőfelület |
kamae | pozíció, állás, tartás |
Kamae-te! | Vedd fel a kijelölt pozíciót! |
kami | 1. felül, felső 2. shinto istenek, szellemek neve 3. papír |
kamikaze | "isteni szél", a II. Világháború öngyilkos japán pilótáinak neve |
kancho | főpap, nagymester, igazgató |
kanji | kínai írásjelek |
Kanku Sho, ~ Dai | mesterkaták, jelentés: szerénység, alázat, tisztelet "az égre nézve" |
Kano Jigoro | a modern Judo megalkotója |
kansetsu | térdízület |
karak | 1. üres (kínai) 2. -tól, -től |
kara-te | "üres kéz" |
Karate-do | Okinawai eredetű japán harcművészet, kialakítója Funakoshi Gichin. Jelentése: "az üres kéz útja". Funakoshi mester meghatározása szerint a karate-do célja nem a győzelem vagy vereség eldöntése, hanem a gyakorlatok tökéletesítése és a jellem fejlesztése. |
kata | 1. váll 2. nyelvtani fogalom: kettő közöl az egyik, pl: kata te = egyik kéz 3. formagyakorlat |
katakana | japán írásmód, az idegen külföldi szavak fonetikus leírása |
katana | ősi japán kardfajta, a szamurájok jellegzetes fegyvere |
keage | lendülő, köríven felfelé haladó, visszacsapódó rúgás |
keiko | edzés, gyakorlat |
keito | hüvejkujj első ízülete, ütőfelület |
kekomi | szúró, behatoló rúgás |
Kempo | kínai eredetű harcművészet |
Ken | 1. ököl 2. kard |
Kendo | "a kard útja", a kardvívás művészete |
kento | az ököl pereme, valamint az azon végzett fekvőtámasz |
kentsui | "kalapácsököl", (ütőfelület) |
keri / geri | rúgás |
ki | 1. fa 2. belső erő, ld. "chi" |
kiai | szellemi és testi erő egyesítése, harci kiáltás |
kiba-dachi | "lovagló" terpeszállás |
kihaku | küzdőszellem, lelkierő, "spirit" (angolul) |
kihon | bázisgyakorlat, alapiskola |
kihon-ippon-kumite | az alapiskola elemeiből álló páros küzdőgyakorlat |
kime | testi-szellemi-akarati összpontosítás, egy pillanatba sürített energia |
kimono | hagyományos japán öltözék |
kin-geri | rúgás lágyékra |
kiri | vágni, hasítani |
kiri-kaeshi | gyors, dinamikus lábváltás |
kizami | elöl lévő oldallal végrehajtott támadás, ütés vagy rúgás |
kizami-ashi | elöl lévő láb |
kizami-geri | elülső rúgás |
kizami-zuki | elülsőütés, "szúró ütés" |
Kobudo | ősi japán hagyományos, fegyveres harcművészet (bo, tonfa, kama, nunchaku, sai) |
kokoro / shin | lélek, szív |
kokutsu-dachi | hátulsó súlypontú állás |
kokyu | légzésellenőrzés, légzésritmus |
kosa-dachi | kereszt-állás |
koshi (chusoku) | a talp ujjak alatti párna |
kuatsu / kappon | lapán segítségnyújtási, élesztési eljárás |
kumite | küzdelem |
kun | eskü, fogalom, jelmondat |
Kung Fu | a kínai harcművészet összefoglaló neve (japánul: kempo) |
Kyokushinkai | erő-centrikus karate stílus, megalkotója Masutatsu Oyama |
kyu | 1. osztály fokozat 2. tanulófokozat 3. fiú 4. a kilences szám |
Kyudo | "az Íj Útja", íjászat harcművészete |
Kyushu | Japán déli főszigete |
maai / maha | Küzdőtávolság, az ellenféltől való helyes távolság, ahonnan eredményesen lehet támadó vagy védekező akciót végrehajtani |
mae | előre, elől |
mae-ashi | elülső lábbal |
mae-geri | előre történő rúgás |
mae-ni | előre irányuló |
mae-te | mozdulatlan vállal végrehajtott elülsőkezes gyors ütés |
makiwara | ütőfa, hagyományos karate erősítőés pontosító edzőeszköz |
Matsumura Sokon | okinawai karate mester, Sakugawa tanítványa, Itosu mester tanítója |
mawashi | körívű, forgató |
mawashi-uke | köríves védés |
mawashi-geri | köríves rúgás |
mawashi-zuki | köríves ütés |
mawate | fordulj meg |
Meikyo | mesterkata |
migi | jobb oldali |
mikatsuki-geri | "félhold" rúgás |
Miyagi Chojun | nagymester, a Goju-ryu karate stílus megalkotója |
mokuso | szellemi összpontosítás, meditatív pihenés |
moro-te | kettős kéz, kétkezes |
moro-te-uke | kétkezes, erősített védés |
moro-te-zuki | kettő kézzel egyszerre ütés |
mu | Zen-filozófiai" fogalom, a "nem cselekvés", szándéktalanság, a "satori" elérésének feltétele |
mushin | "közömbösség", a tudat üressége, zen-filozófiai fogalom |
mushubi-dachi | "V" állás vagy tisztelgőállás |
nagai | hosszú |
nagashi | söprő, elvezető |
nagashi- uke | csúsztató, elvezető védés |
nagashi-zuki | csúsztatótt ütés, amely védésben folytatódik |
naginata | japán "alabárd", lándzsa-kard, melyet főként a női szamurájok használtak. A mai naginata-do harcművészet alapfegyvere |
nakadaka-ken | ütőfelület, a középső ujj első ízülete |
Nakyama Masatoshi | Nagymester (9 dan) JKA volt főinstruktora (1913-1987), funakoshi mester első tanítványa, majd munkatársa, illetve szakmai utód lett. Az ő érdeme a karate elterjesztése a világon, valamint a nemzetközi instruktorképző hálózat létrehozása |
nami gaeshi | befelé védés lábbal |
naore | felállás, yoi-dachiba, kiinduló helyzet, meghajlás |
Natte! | Pihenj!, Lazíts! |
neko | macska |
neko-ashi-dachi | macskaláb állás |
ni | 1. a kettes szám 2. valaminek az irányába, felé |
nidan | kétszeres |
nidan-geri | kettős rúgás |
nihon | kettős |
Nihon / Nippon | Japán |
nihon-nukite | kétujjas szúrás |
Nijushiho | mesterkata, "24 lépés" |
ninja | bérgyilkos a feudális Japánban, jelentése:"titokban maradni" |
Nishiyama Hidetaka | Nagymester (9dan), JKA kiemelkedő alakja, funakoshi mester tanítványa, jelenleg Los Angelesben él az ITKF (Internacional Tradicional Karate Federation) világszervezet létrehozója, és jelenlegi vezetője |
no | 1. birtokos eset, ...nak a valamije, 2. japán színházi zenés m?faj |
nogare | teljes légzés |
nukite | ujjhegy (szúró ütőfelület) |
nunchaku | ősi népi fegyver cséphadaróból |
obi | öv |
oi-zuki | elülső oldali ütés lépésben |
Okinawa | Japán fennhatósága alatt lévő Ryu-Kyu szigetcsoport legnagyobb szigete, a Karate bölcsője |
okuri-ashi | lábzárással történő váltott lábas csúsztatott lépés |
origami | japán papírhajtogatás művészete |
osae-uke | lenyomó, leszorító védés |
Oss! | 1. Értettem! 2. az üdvözlés szava a karatéban |
o-tagai-ni, rei | felszólítás a küzdő felek egymás közti üdvözlésére |
otoshi | ejtés, sújtás lefelé |
otoshi-uchi | súlytás lefelé |
randori | laza gyakorló küzdelem (Judo) |
Rei! | Üdvözlés! |
ren | kapcsolódó, többszörös |
ren-geri | kettős, rúgás váltás |
renoji-dachi | "L" állás |
renraku-waza | kombinációs technika |
renroku | kombináció |
ren-zuki | kettős, ütés váltás |
Ritsu Rei! | Álló üdvözlés! |
roku | a 6-os szám |
ryu | stílus, iskola, módszer |
sabaki | kitérés |
Sagaru! | Hátrafelé (haladj)! |
sai | ősi japán kézifegyver (vívóvilla) |
saigo | utolsó |
samurai | japán harcos, lovag a feudalizmus korában |
san | 1. a 3-as szám 2. "Úr", "Hölgy" (név után) |
sanbon / sambon | háromszori |
sanbon-kumite | háromlépéses kötött, gyakorló küzdelem |
Sanchin | mesterkata |
sanchin-dachi | "óraüveg" állás, légzőállás |
satori | hirtelen megvilágosodás, az "üresség" állapotának elérése, a végső tudás. Zen filozófiai mozgalom |
Sayonara! | Viszont látásra! |
seiken | mutató és középső ujj alapízülete (ütőfelület) |
Seipai | mesterkata |
seiryuto (tate-shuto) | függőleges kézél (ütő- és védőfelület) |
seiza | japán ülésmód, térdelés |
sempai | randógidős edzésvezető |
sensei | tanár (3. dan-tól) |
seppuku | rituális öngyilkosság (hasfelmetszés, "hara-kiri") |
shanbon-zuki | egy lépésben történő, három ütés váltott kézzel (jodan, chudan, chudan) |
Shaolin | kínai kolostor, az antik Kung-Fu bölcsője |
shi | 1. a 4-es szám 2. kevés, kissé 3. harcos, lovag |
shiatsu | kínai eredetű japán masszázs |
shichi | a 7-es szám |
shihan | tanár, nagymester (7. dantól) |
shiho | 1. négyszög 2. mind a négy irányban |
shiho / shiko-dachi | "négyszög" állás |
shi-ho-geri | négy irányba, azonos lábbal végrehajtott rúgás |
Shikoku | Japán déli főszigete |
shin | jelentése: szív, igazság, "a szellem és akarat egysége" |
shinai | bambusz gyakorlókard (kendo) |
Shinden | szentély |
shinken shobu | "küzdelem a halálig" |
Shinto | "Istenek Útja", japán államvallás |
Shito-ryu | karate stílus |
shizen-tai | kiindulóhelyzet, alapállás: (musubi-, heisoku-, hachinoji-, teiji-, renoji) |
shochin-dachi (fudo-dachi) | szilárd, "rendíthetetlen" állás |
shomen | 1. előre irányuló 2. oltár |
Shomen-ni Rei | Oltár felé üdvözlés. Köszönés: "Egy irányba haladunk" |
Shoto | "Hajladozó Fenyő" (kínai) Funakoshi mester költői állneve |
Shoto-kai | Funakoshi mester tanítását követő ortodox iskola |
Shoto-kan | A legnagyobb karate stílus, amely az egész világon elterjedt , kölönböző világszervezetekkel rendelkezik. (JKA, IAKF, ITKF, SKI, AJKA, Fudokan, stb.) |
shu | kéz (kínai) |
shumotsu-undo | edzés végi levezetés (testi és lelki) |
shuto | külső kézél (ütőfelület) |
shuto-uchi | csapás kéz éllel |
shutouke | védés kéz éllel |
SKI | Shotokan Karate International Kanazawa sensei által vezetett Shotokan világszövetség |
Sochin | mesterkata |
sokumen | oldalra |
sokutei | a láb talpa |
sokuto | a láb külső éle |
soto | külső |
soto-ude-uke | külső alkaros védés |
suigetsu | gyomorszáji idegfonat, testközépen lévő életpont |
sukui-uke | merítő, elvezető védés |
Sumo | tradícionális japán birkózás |
sun dome | kontroll távolság, a sérülésveszélyből adódóan a technika végpontja és a célpont közötti minimális térköz (1-2cm) |
sune | sípcsont |
suri-ashi | csusszanás lábbal |
sutemi | esés, vetődés |
tachi | hosszú japán kard |
tachi / dachi | állás |
Tachikata | "mindig szilárdan állni " elve (de a gyors mozgás lehetősége adott) |
Tae-kwon-do | koreai harcmővészet, megalkotója Choi Hong Hi |
Tai-Chi-Chuan | ősi kínai harcmővészet |
Taikyoku | tanulókaták (sodan, nidan, sandan), "testerő fejlesztő" |
tai-sabaki | oldalirányú elmozdulás, köríves testkitérés |
Tai-so-Nippon | japán stílusú gimnasztika |
tameshiwari | töréstechnikai erőfelmérés |
tanden | alhas, köldök, súlypont |
tanto | tőr, rövid kard |
Tao | "Út az Énhez" filozófiai irányzat, (taoizmus) alapította Lao Ce |
tatami | 1. hagyományos japán szőnyeg 2. Judo edzésen használt szőnyeg |
tate | függőleges |
Tate! | Felállni! |
tate-shuto (seiryuto) | függőleges kézél (ütő- és védőfelület) |
tate-zuki | ütés függőleges ököltartással |
te | kéz |
teiji-dachi | "T" állás |
teisho | tenyérpárna (ütő- és védőfelület) |
Tekki | mesterkata, "Vaslovas" |
ten | égbolt |
Tenno | 1. "Égi", "Mennyei", a japán császárok neve 2. tanulókata (alapkata) |
tetsui (kentsui) | "kalapácsököl" (ütőfelület) |
tobi | ugró, repülő |
tobi-geri | rúgás felugrásban |
tokonoma | házi szentély, oltár a japán lakásban |
tokui | kedvenc, kiválaztott |
tokui-waza | kedvenc technikák |
tonfa | ősi japán népi fegyver |
tori | támadó, támadás |
torii | fa vagy kő kapu a shinto szentély előtt |
tsukami | fogás, szorítás |
tsukami-uke | "megragadó" védés |
tsuki | 1. hold 2. ütés 3. hónap |
tsuru | daru |
tsuru-ashi-dachi | daru láb állás |
uchi | 1. belső, befelé 2. csapás |
uchi-hachinoji-dachi | befelé fordított, vállszélességű, készenléti , "nyolcszög" állás |
uchi-mawashi-geri | köríves rúgás a bleső oldalról |
ude | alkar |
uke | védés |
ukemi-waza | eséstechnika |
undo | edzés előtti ráhangolódás, bemelegítés (testi, lelki) |
Unsu | mesterkata |
ura | hátsó, fordított |
ura no kata | fordított kata |
ura-ken | ökölhát csapás |
ura-zuki | ütés alulró felfelé, függőleges "horog" ütés |
ushiro | hátra, hátul |
Uyeshiba Morihei | nagymester, az Aikido megalkotója |
wa | 1. körkörös 2. harmónia, összhang |
Wado-kai | a Wado-ryu elődje, őse |
Wado-ryu | "a Béke Úja", karate stílus megalkotója Hironori Otsuka |
wakizashi | rövid kard, a szamurájok második fegyvere |
Wankan | mesterkata |
wanto / shubo | alkar |
nai wan | belső felület |
gai wan | külső felület |
hai wan | hátsó felület (könyök felőli) |
shu wan | első felület (tenyér felőli) |
waza | 1. technika, jártasság 2. művészet, metódus |
yabusame | 1. hagyományos japán asszimetrikus íj 2. vágtató lóról gyakorolt íjászat |
yakusoku-kumite | előre meghatározott feladatokból álló gyakorló küzdelem |
yakuza | bandita, japán "maffiózó" |
yama | hegy, hegység |
yama-zuki | "hegy ütés", kettős ökölütés |
Yame! | Állj! |
yang | "Napsugár", a férfiasság, az aktivitás filozófiai fogalma |
yari | hosszúnyelű bambuszlándzsa |
yin | "Holdsugár", a nőiesség, a passzivitás filozófiai fogalma |
Yin és Yang | a Világmindenség poénaritásának értelmezése a taoista filozófiában |
yoga (jóga) | (szanszkrít) indiai, vallási, filozófiai, tanítás, életforma, testi és szellemi gyakorlatok |
Yoi! | Felkészülni!, Figyelem! |
yoi-dachi | készenléti alapállás |
yoko | oldalra, oldalsó |
yoko-geri | rúgás oldalirányba |
yoko-kamae | oldalsó készenléti kéztartás |
yoko-keage | felcsapódó rúgás |
yoko-kekomi | beszúró rúgás |
yoko-uchi | csapás oldalra |
yonhon | négyes, négyszer |
yonhon-nukite | négyujjas szúrás, döfés |
yori-ashi | csusszanás két lábbal egyszerre, közben a test megtartja helyzetét |
yoten | kiemelt, hangsúlyozott |
yubi | ujj |
ko~ | kisujj |
kusuri~ | gyűrűsujj |
naka~ | középsőujj |
hitosashi~ | mutatóujj |
oya~ | hüvelykujj |
yudansha | a fekete öv viselője, dan fokozat birtokosa, "felnőtt" |
yukuri | lassan |
za | ülés |
zanshin | 1. éber, nyugodt készenléti állapot, csendes medictáció 2. teljesség 3. tökéletes befejezés" a katában 4. koncentrált testi és szellemi állapot a küzdelemben, ami azt jelenti, hogy az ellenfelet, fizikai és szellemi vonatkozásban egyaránt ellenőrzés alatt tartani |
Za-Rei! | Üdvözlés ülve! |
Zazen | meditációs ülés, Zen-meditáció |
Zen | Kínai Chan, a buddhizmusból eredő valláásfilozófiai irányzat, a meditáción és a "kiüresedés" elvén alapul, a budo művészetek filozófiai alapja |
zenkutsu-dachi | elülső súlypontú állás |